Ceny gazu w zimie

Zima nie jest lubiana przez kierowców. Przede wszystkim sama jazda jest utrudniona, jeździmy wolniej, ostrożniej, zjawisko korków ulicznych ulega nasileniu. Ponadto wszelkie drobne usterki (szczególnie niedomagania zapłonu), które nie przeszkadzały latem, staja się dokuczliwe i konieczne do usunięcia zimą. Dlatego przed zimą należy zrobić dokładny przegląd układu zapłonowego w naszym aucie.

Co oznacza zima dla kierowców aut z instalacją LPG ? LPG to mieszanka dwóch gazów: propanu i butanu. W mieszance tej znajdziemy tez śladowa ilość innych gazów takich jak metan, etan czy pentan. Producenci paliw przygotowują się do ujemnych temperatur poprzez zmianę proporcji butanu i propanu w gazie LPG. Propan gwałtowanie odparowuje przy temperaturze -42 stopni Celsjusza, zaś butan przy -0,5 stopnia Celsjusza. Jest to bardzo istotne, gdyż samoistne odparowanie gazu i unoszenie się powstałego gazu w zbiorniku nad ciekłym paliwem powoduje jego przemieszczanie się do dalszej części układu LPG. Butan w temperaturach poniżej zera już nie przechodzi w stan gazowy, zatem w zbiorniku nie będzie nadciśnienia (gaz nie będzie w stanie przemieszczać się do dalszej części układu zasilania).

Dlatego w zimie zmienia się skład gazu, zwiększa się ilość propanu, który jest de facto droższy. Latem te proporcje się odwraca zastępując znaczną część składu tańszym butanem. Stąd tez wynika wyższa cena gazu w zimie, która nie ma nic wspólnego z jakąkolwiek stałą podwyżką. Zjawisko droższego gazu w okresie zimowym obserwujemy co roku i nie należy rezygnować z zasilania autogazem naszych pojazdów.

Dobry gaz zimowy charakteryzuje się wysoką zawartością propanu, bardzo dobrą prężnością par i wysoką liczbą oktanową. Znajdziemy także i zły gaz zimowy na stacjach paliw dostarczany przez nieuczciwych dostawców, którzy wykorzystują wysoką prężność metanu. Zaznaczamy, że zawartość metanu powinna w autogazie być zredukowana do 0,1%. Niewielka zawartość metanu, nawet na poziomie 0,2-0,3%, pozwala na osiągnięcie parametrów zimowych w paliwie LPG przy bardzo niskiej zawartości propanu, nawet poniżej 35%. Nie łudźmy się, że taki gaz będzie tańszy i jednocześnie nasz silnik będzie pracował tak samo. Takie paliwo ma niską zawartość oktanową, powoduje zakłócenia w spalaniu i pracy silnika, tworzą się tzw „korki gazowe”, a silnik najzwyczajniej potrafi zgasnąć. Dlatego szczególnie zimą należy tankować na zaufanych stacjach paliw.